Sociology of law (2016/2017)

Course code
4S001024
Name of lecturer
Daniele Velo Dalbrenta
Coordinator
Daniele Velo Dalbrenta
Number of ECTS credits allocated
6
Other available courses
Academic sector
IUS/20 - PHILOSOPHY OF LAW
Language of instruction
Italian
Period
2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2017, 2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2017

Lesson timetable

2° periodo di lezioni - aprile/maggio 2017
Day Time Type Place Note
Tuesday 11:30 AM - 1:30 PM lesson Lecture Hall I.C.I.S.S. A  
Wednesday 2:30 PM - 4:30 PM lesson Lecture Hall G  
2° periodo di lezioni - febbraio/aprile 2017
Day Time Type Place Note
Tuesday 11:30 AM - 1:30 PM lesson Lecture Hall I.C.I.S.S. A  
Wednesday 2:30 PM - 4:30 PM lesson Lecture Hall G  

Learning outcomes

This course presents the legal phenomenon as a social phenomenon, underlining, at the same time, the impossibility of intending law as a mere fact of power. This approach is based, to a great degree, on reflections and discussions of key issues to be taken from several different disciplines, including philosophy, history, politics, literature and cinema.

Syllabus

The course is divided into two parts.
The first focuses on the very social nature of legal phenomenon.
The second deals with criminal deviance and social control problems.

RECOMMENDED TEXTS:

For students attending class:
-Appunti delle lezioni.
-Lecture notes.
-V. Ferrari, Diritto e società. Elementi di sociologia del diritto, Laterza, Roma-Bari 2006.

For students not attending class:

-V. Ferrari, Diritto e società. Elementi di sociologia del diritto, Laterza, Roma-Bari 2006;
-S. Curti, Criminologia e sociologia della devianza. Un’antologia critica, Cedam, Padova 2014.

Reference books
Author Title Publisher Year ISBN Note
V. Velluzzi Le Preleggi e l’interpretazione. Un’introduzione critica ETS 2013
P. Grossi Prima lezione di diritto Laterza 2006 9788842064367
M. R. Ferrarese Prima lezione di diritto globale Laterza 2012 9788842098607

Assessment methods and criteria

Oral examinations.

Teaching aids

Documents

STUDENT MODULE EVALUATION - 2016/2017